Συνδέσεις
- Ο ΝΑΥΑΓΟΣ, “Εγκύκλιος παιδεία”
- ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΒΥΘΟ, “Εγκύκλιος παιδεία”
- ΤΑΞΙΔΙΑ, ΤΟΠΟΙ, ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕΣΑ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ, “Εγκύκλιος παιδεία”
Παραγωγή Γραπτού Λόγου
Ασκήσεις
Άσκηση 1. σελ. 7
Ναυαγός σε ένα νησί του Ειρηνικού Ωκεανού
Πέρσι το καλοκαίρι ταξίδευα με πλοίο για την Αμερική. Όμως το πλοίο ναυάγησε και βρέθηκα ναυαγός μόνη μου σ’ ένα μεγάλο και έρημο νησί του Ειρηνικού ωκεανού.
Το τοπίο στο νησί είναι ειδυλλιακό. Η βλάστηση είναι πυκνή. Υπάρχουν παντού μικροί και μεγάλοι φοίνικες και άλλα εξωτικά υπέροχα φυτά, σε όλες τις αποχρώσεις του πράσινου.
Δεν βλέπεις βράχους, παρά μόνο απέραντες και πανέμορφες παραλίες και μεγάλες αμμουδιές. Το νερό της θάλασσας είναι γαλαζοπράσινο και μοιάζει με κρυστάλλινο. Όταν βασιλεύει ο ήλιος, όλο το τοπίο ντύνεται με χρώματα χρυσοκόκκινα που ολοένα γίνονται πιο σκούρα και είναι σαν να βυθίζεται ο ήλιος μέσα στο νερό και να τα βάφει με τα χρώματά του.
Ο καιρός είναι πολύ ζεστός, καλοκαιρινός και πού και πού ξεσπάει δυνατή βροχή που δροσίζει τα πάντα. Υπάρχει παντού ησυχία και αυτό που ακούγεται μόνο είναι το τιτίβισμα των πουλιών και ο απαλός θόρυβος του θαλασσινού νερού καθώς ξεσπάει στην αμμουδιά.
Το τοπίο με έχει μαγέψει στην κυριολεξία και μέσα στην αγωνία μου, για το πώς θα επιβιώσω, τι θα φάω και πού θα μείνω, αισθάνομαι μια ηρεμία και χαλάρωση. Όταν πρωτοαντίκρισα δε την ομορφιά του τοπίου εντυπωσιάστηκα τόσο πολύ, που περιέργως αισθάνθηκα τυχερή μέσα στην ατυχία μου.
Σε ένα έρημο νησί
Ξεκινήσαμε απ’ το Μεξικό με το πλοίο για την Χαβάη. Το καράβι ήταν τεράστιο και υπήρχε πάρα πολύς κόσμος. Ανάμεσά μας διέκρινα ένα κοριτσάκι που μου έμοιαζε γνωστό. Καθόταν στο δεύτερο πάτωμα. Πλησίασα κοντά της και άρχισα να της μιλάω ελληνικά. Αργότερα κατάλαβα πως δε με καταλάβαινε και άρχισα να της μιλάω στα αγγλικά. Τότε ανταποκρίθηκε. Την έλεγαν Σαμπίνε, ήταν Γερμανίδα και ήταν στην ηλικία μου. Στη Χαβάη την περίμεναν οι γονείς της, οι οποίοι είχαν πάει εκεί εδώ και λίγες εβδομάδες. Εγώ ταξίδευα με τους γονείς μου με προορισμό τη Χαβάη.
Ενώ μιλούσαμε, ξαφνικά το πλοίο άρχισε να κουνιέται. Βγήκαμε έξω και είδαμε πως κάτι κουνούσε το πλοίο. Στην αρχή νομίζαμε πως ήταν ένα τεράστιο ψάρι, έπειτα όμως διακρίναμε τα τεράστια βράχια που είχαν περικυκλώσει το πλοίο. Ξαφνικά το πλοίο άρχισε να βυθίζεται. Όλοι πανικοβληθήκαμε. Σε μία στιγμή πέσαμε στη θάλασσα, αφού το πλοίο είχε γείρει. Πανικόβλητοι και τρομαγμένοι όλοι μας, προσπαθούσαμε να φύγουμε, όταν κομμάτια του βυθισμένου πλοίου έπεσαν πάνω μας. Τότε όλα σκοτείνιασαν γύρω μας και λιποθύμησα.
Όταν ξύπνησα βρισκόμουν σε ένα φανταστικό μέρος. Παντού υπήρχαν φοίνικες και η άμμος ήταν απαλή. Το μέρος ήταν γεμάτο φυτά, όλων των ειδών και δεν υπήρχε ίχνος από ανθρώπινη μορφή ή κάτι που θα μπορούσε να καταπατήσει αυτή την απέραντη ομορφιά.
Σηκώθηκα και άρχισα να ψάχνω τους γονείς μου. Κοίταξα στη θάλασσα που είχε ένα τόσο απαλό χρώμα, τόσο γαλήνιο. Το χρώμα της, δεν ήταν μπλε, αλλά ένα άλλο χρώμα που δεν μπορεί το ανθρώπινο στόμα να εξηγήσει. Ο ουρανός ήταν γαλάζιος, με πορτοκαλοκόκκινα σύννεφα. Ο ήλιος προχωρούσε προς τη Δύση.
Αναρωτήθηκα πώς είχα βρεθεί εκεί, όταν είδα την ξεσκισμένη ζακέτα της Σαμπίνε και τότε κατάλαβα. Έψαξα να την βρω, αυτή και τους γονείς μου, αλλά δεν ήταν πουθενά. Τότε ένιωσα τόσο μόνη και εγκαταλελειμμένη, ένιωσα πως ο κόσμος για μένα θα τελείωνε εδώ.
Άσκηση 3. σελ. 9
Ημερολόγιο
20 Αυγούστου 2003
Αγαπητό μου ημερολόγιο. Τώρα που κάθομαι σ’ αυτή την άγνωστη ακτή, σκέφτομαι όλα όσα έγιναν και μ’ έφεραν εδώ.
Όλα ξεκίνησαν πριν δέκα μέρες όταν ο πατέρας μου είπε ότι θα έφευγα για κρουαζιέρα στον Ειρηνικό ωκεανό, επειδή έλεγε ότι δούλευα εδώ και πολλούς μήνες. Έτσι θα με έστελνε κρουαζιέρα για διακοπές σε τρία νησιά, που ούτε τα ονόματά τους δε θυμάμαι.
Αφού η κρουαζιέρα θα διαρκούσε πολλές μέρες έως « πάρα » πολλές μέρες, μάζεψα όλα τα καλοκαιρινά ρούχα και κατάφερα να τα χωρέσω σε τρεις βαλίτσες. Στη συνέχεια έβαλα μέσα σ’ ένα μικρό τσαντάκι το εισιτήριο, την ταυτότητα, το διαβατήριό μου και το έβαλα στην τσάντα μου.
Μια ώρα αργότερα τηλεφώνησα στις φίλες μου και τις προσκάλεσα για μια βόλτα στα μαγαζιά. Έτσι θα τις χαιρετούσα γιατί θα τις έβλεπα μετά από πολλές μέρες.
Την επόμενη το πρωί, ο πατέρας μου, με πήγε στο λιμάνι και αφού με αποχαιρέτησε μπήκα στο πλοίο. Όταν πια το πλοίο αναχώρησε βρισκόμουν στην καμπίνα μου και τακτοποιούσα τις βαλίτσες. Το ταξίδι ήταν ήρεμο.
Πέντε ώρες αργότερα ενώ ξεκουραζόμουν άκουσα ουρλιαχτά. Πετάχτηκα από το κρεβάτι και βγήκα στο διάδρομο να δω τι συμβαίνει. Ακολούθησε ένα δυνατό τράνταγμα. Αμέσως έτρεξα στην καμπίνα μου και άρπαξα την τσάντα μου, που περιείχε κάποια ρούχα, όπως επίσης και τα χαρτιά μου.
Έτρεξα προς την αντίθετη πλευρά που βυθιζόταν το καράβι. Πήδηξα στη θάλασσα για να σωθώ. Φοβόμουν πολύ όχι μόνο για να μη πνιγώ, αλλά – καθώς ήμουν σε ωκεανό – να μη με φάει κανένας καρχαρίας.
Μέχρι που εμφανίστηκε μπροστά μου ένα δελφίνι. Εγώ μέσα στην τρομάρα μου νόμισα ότι ήταν τέρας. Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι ξύπνησα σε μία έρημη παραλία. Κοίταξα τη θάλασσα και είδα ένα δελφίνι. Ήταν το δελφίνι που με είχε σώσει.
« Το ταξίδι της ημέρας μου »
Αγαπημένο μου ημερολόγιο, ενώ βρισκόμουν σ’ ένα υπέροχο πλοίο με μοναδικό προορισμό τη Χαβάη, τώρα βρίσκομαι εδώ, σ’ ένα έρημο νησί ολομόναχη και δεν ξέρω τι άλλο περιμένω να δω.
Όταν το πλοίο βούλιαξε, δεν περίμενα να ζήσω, πόσο μάλλον να βρεθώ εδώ ολομόναχη, χωρίς να ξέρω τι με περιμένει στον τρομακτικό κόσμο του δάσους. Το χειρότερο όμως είναι πως δεν έχω ιδέα για το πού είναι οι γονείς μου. Όλο το πρωί τους ψάχνω, αλλά δε βρήκα ίχνος τους πουθενά. Επίσης υπάρχει και η Σαμπίνε. Η φίλη μου από το πλοίο. Νομίζω πως αυτή με έσωσε, όταν ξύπνησα βρήκα δίπλα μου τη ζακέτα της μισοσκισμένη. Πιστεύω πως πήγε στο δάσος να βρει τροφή. Όμως δε γύρισε. Φοβάμαι μήπως έπαθε τίποτα κακό. Κι όλα αυτά για χάρη μου. Δεν μπορώ να κάθομαι στην καλύβα μου και να γράφω, ενώ ξέρω πως μπορεί να κινδυνεύει. Το αποφάσισα. Αύριο το πρωί θα πάω να τη βρω.
Αντίο.
Καλό βράδυ ημερολόγιο.
Αγαπητό μου ημερολόγιο
Είχαμε αποφασίσει να κάνουμε τις διακοπές μας σ’ ένα νησί και θελήσαμε να πάμε στη Χαβάη. Πήραμε μαζί μας πολλά ρούχα και πολλά είδη για τη θάλασσα. Φουσκωτή βάρκα, μπρατσάκια για την αδερφή μου και άλλα. Η οικογένειά μου και εγώ μόλις μπήκαμε στο πλοίο ήμασταν πολύ ενθουσιασμένοι που θα πηγαίναμε σ’ ένα άγνωστο, μα τόσο όμορφο μέρος. Στην αρχή γελούσαμε, τραγουδούσαμε αλλά σε μία στιγμή άρχισαν να ακούγονται κάτι περίεργοι θόρυβοι και τότε καταλάβαμε ότι το πλοίο άρχισε να πλημμυρίζει. Αμέσως όλοι πανικοβληθήκαμε και εγκαταλείψαμε το πλοίο πέφτοντας στη θάλασσα.
Ύστερα από πολύ ώρα η θάλασσα με έβγαλε σ’ αυτό το παράξενο μέρος. Βρήκα κάτι φρούτα και έφαγα, μετά άρχισα να ψάχνω ξύλα για να ανάψω φωτιά και να κάνω την καλύβα μου. Έπειτα βρήκα ένα ύφασμα να σκεπαστώ και λίγο νερό για αν πιω. Τώρα σε αφήνω αγαπητό μου ημερολόγιο για να πάω για ύπνο και τα λέμε αύριο.
Άσκηση 4. σελ. 9
κάθισε, χρειάστηκε, βρίσκονταν, ανακάλυψε, έγινε, διέσχισε, κόρναραν, χειρονομούσαν, ούρλιαζαν, ανέπτυξε, βρέθηκε, έκλεισε, αρπάχτηκε, μπορούσε, σταματήσει, σκορπίστηκαν, συνέβη, ακινητοποιήθηκε, άνοιξε, απόρησε.
Άσκηση 5. σελ. 12
« Η περιπέτεια του κυρίου Φαίδωνα »
Κάθε φορά η αφηρημάδα μου προκαλεί προβλήματα. Έτσι και σήμερα το πρωί. Στην αρχή, ξεχνιέμαι και διασχίζω τη διασταύρωση χωρίς να σταματήσω στο κόκκινο φανάρι, με αποτέλεσμα να προκαλέσω χάος. Τα άλλα αυτοκίνητα με κορνάρουν ασταμάτητα, οι οδηγοί χειρονομούν και ουρλιάζουν. Εγώ μέσα στον πανικό μου αναπτύσσω ταχύτητα και ξαφνικά βρίσκομαι να οδηγώ πάνω στην πλατεία. Κλείνω τα μάτια μου σφιχτά και αρπάζομαι από το τιμόνι, λες και μπορεί να σταματήσει το αυτοκίνητο με αυτό τον τρόπο. Οι πεζοί σκορπίζονται σε διάφορες κατευθύνσεις πανικόβλητοι. Από θαύμα δε συμβαίνει κάποιο ατύχημα. Όταν πια το αυτοκίνητο ακινητοποιείται σ’ ένα παγκάκι, ανοίγω τα μάτια μου κι απορώ : « Πότε φύτρωσε εδώ αυτή η πλατεία; »
Άσκηση 6. σελ. 13
4, 6, 2, 1, 5, 3.
Άσκηση 7. σελ. 14
Ταξίδι στο βυθό της θάλασσας
Το περσινό καλοκαίρι πέρασα τις διακοπές μου στο πανέμορφο νησί της Κρήτης. Η θάλασσα ήταν πεντακάθαρη και κρυστάλλινη.
Οι γονείς μου, μου πρότειναν να κάνουμε μια εξερεύνηση στου βυθό της θάλασσας όλοι μαζί. Εγώ δέχτηκα.
Φορέσαμε τη στολή του δύτη και ετοιμαστήκαμε να βουτήξουμε στη θάλασσα. Βουτήξαμε και αρχίσαμε να κατεβαίνουμε όλο και πιο βαθιά. Κάναμε μια στάση. Αρχίσαμε να κολυμπάμε κατά μήκος του βυθού.
Δεν πίστευα στα μάτια μου. Ο βυθός ήταν γεμάτος ψάρια. Μικρά, μεγάλα, χρωματιστά, γκρι, κόκκινα, πορτοκαλί και άλλα. Δεν ξαφνιάστηκα καθόλου που έβλεπα τόσα ψάρια. Τόσα χρώματα, ήταν σαν το ουράνιο τόξο.
Συνεχίσαμε την κάθοδό μας. Ακούγαμε σφυρίγματα συνεχώς. Υπέθεσα ότι ήταν δελφίνια. Καθώς κατεβαίναμε η υπόθεσή μου βγήκε σωστή. Όντως ήταν δελφίνια. Αμέσως όλα μας περιτριγύρισαν θέλοντας να παίξουμε. Μετά από λίγα παιχνίδια, οι γονείς μου, μου έδειξαν το βάθος του βυθού. Κατάλαβα ότι έπρεπε να κατέβουμε κι άλλο. Αρχίσαμε να κατεβαίνουμε πάλι. Μέχρι που φτάσαμε στον πάτο. Υπήρχαν πολλά κοχύλια, φύκια, άλλα φυτά και κάτι σαν βραχάκια. Κολύμπησα κατά μήκος. Τότε είδα ένα ναυάγιο. Ήταν ένα πειρατικό καράβι. Πήγα κοντά. Μπήκα μέσα για να το εξερευνήσω. Δεν πίστευα στα μάτια μου για δεύτερη φορά. Είχα ανακαλύψει έναν ολόχρυσο θησαυρό. Οι γονείς μου έμειναν άφωνοι. Βγήκαμε από το πλοίο και αρχίσαμε να ανεβαίνουμε με το θησαυρό στα χέρια.
Τότε είδαμε μια λάμψη. Πλησιάσαμε πιο κοντά και τι να δω. Δεν το χωρούσε ο νους μου. Κόντεψα να πάθω εγκεφαλικό. Μια θαλάσσια πόλη γεμάτη γοργόνες και γοργόνους. Μόλις μπήκα μέσα μεταμορφώθηκα σε μια γοργόνα με καταγάλανα μάτια, ξανθά μαλλιά και καταγάλανη ουρά. Στο κεφάλι μου φορούσα χρυσή κορόνα και όλοι με φώναζαν πριγκίπισσα Γιασμίν. Ένιωσα ένα δυνατό τράνταγμα.
…….ήταν η μαμά που με ξυπνούσε για να πάω στο σχολείο. « Όχι, όχι τώρα » σκέφτηκα και γύρισα από την άλλη πλευρά.
Άσκηση 9. σελ. 15
συναντιέται, έχει τελειώσει, θυμίζει, βρίσκεται, έφτασε, θα παίξεις, θα είναι, ξεκινήσουμε, είχε φτάσει, ανυπομονούσα, θα συγκεντρωνόταν, θα έρθουν, έχουν αλλάξει, αναρωτιόμουν, βλέπω, εξαφανίστηκε, προβλέπεται.
Άσκηση 10. σελ. 16
έγινε, περίμεναν, ξεκίνησαν, φάνηκε, άρχισε, ήταν, κατάλαβε, φτάσαμε, έλαμπε, έδωσαν, άφησαν, έφυγαν, είχαμε, επιστρέψαμε, συγκεντρώθηκαν, ήρθε, κάναμε, φάγαμε, χάσαμε / έχασαν, κερδίσουν, θυμόταν, ψάχναμε.
Άσκηση 11. σελ. 17
αεροπορική, μεταφορικό, σιδηροδρομική, οδικό, επιβατικό.
Άσκηση 12. σελ. 17
Π Ρ Ο Ο Ρ Ι Σ Μ Ο Σ
Α Γ Κ Υ Ρ Α
Υ Ψ Ο Σ
Σ Υ Ν Ο Ρ Α
Α Ε Ρ Ο Π Ο Ρ Ι Α
Ν Α Υ Τ Ι Κ Ο Ι
Ι Σ Π Α Ν Ι Α
Α Ν Α Τ Ο Λ Η
Σ Υ Μ Π Α Ν
Άσκηση 13. σελ. 18
Ποια λέξη δεν ταιριάζει : αεροδρόμιο, δωμάτιο, διαδρομή.
Άσκηση 14. σελ. 18
Οριζόντια : | ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ, ΠΤΗΣΗ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ, ΞΕΝΑΓΗΣΗ, ΟΡΗ, ΠΟΔΗΛΑΤΟ, ΠΙΛΟΤΟΣ, ΚΑΡΑΒΙ. |
Κάθετα : | ΛΕΩΦΟΡΟΣ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ, ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ, ΠΛΟΙΟ, ΟΔΗΓΟΣ, ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ |