Παραγωγή Γραπτού Λόγου

Ασκήσεις

Άσκηση 1. σελ. 53

Αξιότιμε κύριε διευθυντή

Είμαστε οι μαθητές της έκτης τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας Ημαθίας και σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή με σκοπό την επιστροφή του μεγάλου μέρους των γλυπτών του Παρθενώνα που αφαιρέθηκε από το Λόρδο Έλγιν.
Πρώτα απ’ όλα για τον ελληνικό λαό τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι πολύ σημαντικά γιατί πιστεύει πως αν αυτά τα μάρμαρα φυλαχτούν στην Ελλάδα, κανείς Έλληνας και ποτέ δεν θα ξεχάσει την ιστορία του. Πώς θα νιώθατε εσείς αν από τη Μεγάλη Βρετανία σας αφαιρούσαμε μεγάλα κομμάτια από το ρολόι του BIG BEN.
Επίσης, ο επισκέπτης της Ακρόπολης δεν μπορεί να την θαυμάσει σε όλο το μεγαλείο, διότι ένα μεγάλο μέρος των γλυπτών έχει αφαιρεθεί.
Επιπλέον πιστεύουμε ότι το νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι ο κατάλληλος χώρος να φιλοξενηθούν τα γλυπτά του Παρθενώνα εκεί απ’ όπου πραγματικά ανήκουν.
Για όλους αυτούς τους λόγους, ζητάμε να επιστραφούν τα κομμάτια που αφαιρέθηκαν το συντομότερο δυνατόν.
Ελπίζουμε να λάβετε υπόψη σας την επιστολή.

Με τιμή
οι μαθητές της Στ΄ τάξης του
5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας

Άσκηση 2. σελ. 54

” … Το Μουσείο των Μουσείων ανοίγει. Λαμπερό όσο ποτέ άλλοτε, σας υποδέχεται ξανά, με τα παλιά και νέα εκθέματά του. Τα παλαιότερα αντικείμενα συντηρήθηκαν, τα δάπεδα γυαλίστηκαν, τοποθετήθηκε κλιματισμός και ηλεκτροφωτισμός, ανοίχτηκαν παράθυρα που ήταν κλειστά για να φωτιστεί ο χώρος, επενδύθηκαν τα τζάμια με φίλτρα, βάφτηκαν όλοι οι τοίχοι και αντικαταστάθηκαν όλες οι επιγραφές με καινούργιες. Επίσης δημιουργήθηκε νέα είσοδος και τοποθετήθηκε ένα γυάλινο ασανσέρ για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Αφιερώθηκαν μέρες και νύχτες απ’ όλους τους εργαζόμενους για να μετατραπεί το παλιό μουσείο σε ένα χώρο πιο ελκυστικό στο πλατύ κοινό. Από σήμερα, προβάλλονται στο μουσείο τα εκθέματα, η ιστορία και ο πολιτισμός μας με πιο σύγχρονο τρόπο. Φιλοξενούνται αντικείμενα υψηλής τέχνης από όλες τις περιόδους του ελληνισμού. Αγάλματα που φαίνονται καινούργια πάνω σε βάσεις διακοσμούνται στις αίθουσές του. Στο νέο μουσείο λοιπόν καλούνται οι επισκέπτες του να το απολαύσουν και να γνωρίσουν ξανά τον ελληνικό πολιτισμό “.

Άσκηση 3. σελ. 55

Είσοδος της πόλης από Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση το 3ο Δημοτικό Σχολείο

Διασχίζοντας το δρόμο της Θεσσαλονίκης προχωρήστε ευθεία και εκεί θα δείτε στα αριστερά σας ένα Ξενοδοχείο που ονομάζεται ” Μάνθος “. Φτάνοντας εκεί στρίψτε αριστερά στην οδό Βετσοπούλου, πηγαίνετε ευθεία και δεξιά σας θα συναντήσετε την Αγροτική τράπεζα. Θα προχωρήσετε ευθεία και θα δείτε δεξιά σας την τράπεζα της Eurobank. Θα στρίψετε δεξιά και θα συνεχίσετε ευθεία. Μπροστά σας θα συναντήσετε ένα σταυροδρόμι. Εκεί θα δείτε δεξιά σας το 3ο Νηπιαγωγείο. Θα πάτε ευθεία και στα 100 περίπου μέτρα, αριστερά σας θα δείτε το 3ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας.

Είσοδος της πόλης από Κατερίνη με κατεύθυνση τον Ιερό Ναό Κυρίλλου και Μεθοδίου

Πηγαίνοντας προς την Κατερίνη συναντήσαμε έναν τουρίστα από το Ναύπλιο, ο οποίος αφού μας συστήθηκε, ζήτησε από μας να μάθει το δρόμο για την εκκλησία Κυρίλλου και Μεθοδίου. Εμείς του δώσαμε τις κατάλληλες πληροφορίες:
” Κατευθύνεστε ευθεία και διασχίζετε την οδό Μακεδονομάχων. Θα περάσετε από 9 διασταυρώσεις και θα φτάσετε στο τέλος του δρόμου. Κατά τη διαδρομή σας στην οδό αυτή θα περάσετε μπροστά από το 2ο Γυμνάσιο και Λύκειο, το 1ο και 5ο Δημοτικό Σχολείο, το Κονάκι, τη Δωδώνη και τέλος στα αριστερά σας θα δείτε την πλατεία Θεοχάρη Κούγκα. Στο τέλος του δρόμου στρίβετε αριστερά και θα βρεθείτε στην οδό Βενιζέλου. Φτάνοντας στο 1ο Γυμνάσιο και Λύκειο στρίβετε δεξιά στην οδό Κύπρου. Στο πρώτο στενό που θα βρείτε στρίβετε αριστερά στην οδό Τσαλδάρη. Προχωρήστε ευθεία και δεξιά σας θα δείτε τη Χορωδία και τη Φιλαρμονική του Δήμου μας και το 4ο Νηπιαγωγείο. Στο πρώτο δρόμο στρίβετε δεξιά και ακολουθείτε την οδό Μπουράτση. Φτάνετε στην εκκλησία, κατεβαίνετε τα σκαλιά και έτσι θα βρεθείτε μπροστά στην είσοδο του Ιερού Ναού Κυρίλλου και Μεθοδίου. Καλό σας ταξίδι. “

Άσκηση 4. σελ. 56

Η χτεσινή επίσκεψή μας στην Πινακοθήκη θα μας μείνει αξέχαστη, διότι τίποτα δεν πήγε καλά. Καθυστερήσαμε να φτάσουμε, γιατί δύο μαθητές δεν έφτασαν στην ώρα τους στο σχολείο. Ο ξεναγός μάς έψαχνε όλη την ώρα, γιατί σκορπιστήκαμε στις αίθουσες. Κάποια στιγμή χτύπησε ο συναγερμός, γιατί κάποιος άγγιξε έναν πολύτιμο πίνακα. Από την ξενάγηση δεν καταλάβαμε και πολλά πράγματα, επειδή ακολουθήσαμε μια ομάδα ξένων τουριστών. Ο φύλακας απείλησε να μας διώξει, επειδή η συμπεριφορά μας δεν ταίριαζε σε μαθητές. Ένας επισκέπτης μας έβαλε τις φωνές, γιατί περνούσαμε διαρκώς μπροστά από τη φωτογραφική του μηχανή. Στην επιστροφή, ο διευθυντής μας ανακοίνωσε ότι θα χάσουμε την επόμενη επίσκεψη, επειδή ενοχλούσαμε με τις φωνές μας.

Άσκηση 7. σελ. 59

Πρόταση Υποκείμενο Ρήμα Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Ο χώρος περιλαμβάνει την πόλη
το νεκροταφείο
Η πόλη ήταν ανοιχτή
ένα τείχος περιέβαλλε την
ένα τείχος δεν είναι ορατό
Το ανάκτορο
Το θέατρο
κυριαρχούν
το ανάκτορο είναι μνημείο
το ανάκτορο εντυπωσιάζει τον επισκέπτη
τα μέλη κατοικούσαν
το θέατρο βρίσκεται
το θέατρο ανακαλύφτηκε
τα νεκροταφεία είναι σημαντικά
οι τάφοι βρέθηκαν
ο τάφος είναι ο πιο σημαντικός

 

Άσκηση 8. σελ. 60

Οριζόντια : ΕΚΘΕΜΑΤΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΙΔΙΟ, ΑΝΑΓΛΥΦΟ, ΑΓΓΕΙΟ, ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ, ΨΗΦΙΔΩΤΟ.
Κάθετα : ΑΜΦΟΡΕΑΣ, ΘΡΟΝΟΣ, ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ, ΑΣΠΙΔΑ

 

Άσκηση 9. σελ. 60

  • κλεψύδρα = κλέπτω + ύδωρ
  • υδραγωγείο = ύδωρ + άγω
  • ακρόπολη = άκρα + πόλη
  • περικεφαλαία = περί + κεφαλή
  • μελανόμορφο = μέλας + μορφή
  • πανοπλία = πάνω + όπλο
  • περιστύλιο = περί + στύλος
  • εξοστρακισμός = εξ + οστρακίζω
  • Φίλιππος = φίλος + ίππος
  • συμπόσιο = συν + πότης

Quiz

In school

Δείτε επιπλέον