Ασκήσεις

Άσκηση 1, σελ. 11

  1. Σουλτάνος …………………….. γ. Βασιλιάς των Οθωμανών
  2. Λόγιος ……………………….. α. Αυτός που ασχολείται με τα γράμματα και τις τέχνες
  3. Κεφαλικός φόρος ……………….. δ. Είδος φορολογίας
  4. Εξισλαμισμός ………………….. β. Μεταστροφή κάποιου στο Ισλάμ

Άσκηση 2, σελ. 11

Οθωμανοί Έλληνες Βενετοί
μουσουλμάνοι Πατριάρχης καθολικοί
Σουλτάνος ορθόδοξοι ιταλικά
τουρκικά ελληνικά λιοντάρι Αγίου Μάρκου
Μέκκα Αγία Σοφία

 

Άσκηση 3, σελ. 11

Μέσα σε δύο αιώνες ( 15ος – 17ος αιώνας ) οι Οθωμανοί Τούρκοι κατέκτησαν ολόκληρη σχεδόν την ελληνική Χερσόνησο. Οι δύο πρώτοι αιώνες της Τουρκοκρατίας ήταν οι δυσκολότεροι για τους Χριστιανούς. Αρκετοί κάτοικοι μετακινήθηκαν σε ορεινούς τόπους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενώ αρκετοί λόγιοι έφυγαν στη Δυτική Ευρώπη. Τελικά όμως οι υπόδουλοι Έλληνες κατάφεραν να διαφυλάξουν, με τη βοήθεια και της Εκκλησίας, τρία βασικά στοιχεία της εθνικής τους ταυτότητας: τη θρησκεία, τη γλώσσα και την παράδοση.

Άσκηση 4, σελ. 12

  1. Κλέφτες ……………………….. δ. Ανυπότακτοι στους Τούρκους
  2. Φαναριώτες ………………….. γ. Έλληνες άρχοντες της Κωνσταντινούπολης
  3. Αρματολοί ……………………. ε. Ένοπλα βοηθητικά σώματα των Τούρκων
  4. Πατριάρχης ………………….. α. Επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας
  5. Δημογέροντες ………………. β. Κοινοτικοί Άρχοντες

Άσκηση 5, σελ. 12

Ο κλέφτης φοράει ένα μαντήλι δεμένο στο κεφάλι, ώστε να κρύβει τα χαρακτηριστικά του προσώπου του και να μην είναι εύκολα αναγνωρίσιμος από τους Τούρκους. Φοράει φαρδύ πουκάμισο για να μπορεί να κάνει ελεύθερα κινήσεις. Φοράει γιλέκο, για να προστατεύεται από το κρύο. Στη μέση του έχει δεμένη μία ζώνη, για να μπορεί να κουβαλάει τα άρματά του και τα σπαθιά του. Φοράει φαρδιά φουστανέλα, για να κινείται εύκολα, ψηλές μάλλινες κάλτσες, κομμάτια δέρμα, για να προστατεύει τα πόδια του από το κρύο και τα χτυπήματα και τσαρούχια. Στους ώμους του βρίσκεται το καριοφίλι του.
Το βλέμμα του είναι χαμηλό, έχει άγρια φάτσα για να προκαλεί τρόμο και φαίνεται ταλαιπωρημένος από τις συνεχείς πορείες του, ώστε να γλυτώσει από τους Τούρκους.

Άσκηση 6, σελ. 12

Άσκηση 7, σελ. 12

Πόλεις – Λιμάνια Πόλεις χωρίς λιμάνι
Θεσσαλονίκη Μοσχόπολη
Ύδρα Ιωάννινα
Χίος Κοζάνη

 

Άσκηση 8, σελ. 13

Άσκηση 9, σελ. 13

Μακεδόνες πρόσφυγες : Βιέννη ( Αυστρία ), Τεργέστη ( Ιταλία ), Πέστη, Κέτσκεμετ, Τοκάι, Μίσκολτς ( Ουγγαρία ), Νόβισαντ, Ζέμουν, Βελιγράδι (Σερβία ).
Πόντιοι : Ταγανρόγκ ( Ρωσία ), Μαριούπολη, Νικολάιεφ και Οδησσός ( Ουκρανία ).

Άσκηση 10, σελ. 14

Άσκηση 11, σελ. 14

  1. Ευγ. Βούλγαρης ……………………….. δ. Δίδαξε στην Αθωνιάδα Σχολή
  2. Μ. Περδικάρης …………………………. γ. Σατίριζε πρόσωπα της εποχής του
  3. Δ. Καταρτζής …………………………… α. Τόνιζε τη σημασία της αγωγής
  4. Γ. Κωνσταντάς …………………………. β. Συνέγραψε τη Νεωτερική Γεωγραφία

Άσκηση 12, σελ. 15

Άσκηση 13, σελ. 15

Ρήγας Βελεστινλής Αδαμάντιος Κοραής
καταγόταν από το Βελεστίνο γεννήθηκε στη Σμύρνη
έξησε στη Βλαχία σπούδασε ιατρική
Τύπωσε την προσωπογραφία του Μ. Αλεξάνδρου εξέδωσε έργα αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων
φονεύτηκε από τους Τούρκους

 

Άσκηση 14, σελ. 15

  1. Διονύσιος ” Σκυλόσοφος ” ……………………….. δ. 1600 μ. Χ.
  2. Συνθήκη Κιουρτσούκ Καϊναρτζή ………………. β. 1774 μ. Χ.
  3. Δασκαλογιάννης …………………………………….. α. 1770 μ. Χ.
  4. Ναυμαχία Ναυπάκτου ……………………………… γ. 1571 μ. Χ.

Άσκηση 15, σελ. 16

Άσκηση 16, σελ. 16

Άσκηση 17, σελ. 17

  1. παραχώρηση προνομίων στο Πατριαρχείο
  2. Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή
  3. εκτέλεση του Ρήγα
  4. Επανάσταση 1821

Άσκηση 18, σελ. 17

Άσκηση 19, σελ. 17

Δάσκαλοι του Γένους ονομάζονται οι μορφωμένοι Έλληνες που κατά την Τουρκοκρατία συνέβαλαν με την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενά τους στην καλλιέργεια της ελληνικής παιδείας. Αρκετοί από τους Δασκάλους του Γένους ήταν ή έγιναν αργότερα κληρικοί. Κατά το 18ο και στις αρχές του 19ου αιώνα οι ιδέες και τα κηρύγματα του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού έκαναν την εμφάνισή τους στη Δυτική Ευρώπη. Οι ιδέες αυτές έφτασαν γρήγορα και στην ελληνική χερσόνησο δυναμώνοντας την επαναστατική διάθεση των υπόδουλων Ελλήνων.

Δείτε επιπλέον