5. Το Ευαγγέλιο: Το βιβλίο της Αλήθειας

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

1. Σχημάτισε πέντε φράσεις, συνδυάζοντας λέξεις από τις παρακάτω στήλες:

α) Οι επιστολές στην Καινή Διαθήκη απευθύνονται είτε σε πρόσωπα, είτε σε κάποιες χριστιανικές κοινότητες.
β) Ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη έδωσε την υπόσχεση ότι θα έρθει στους ανθρώπους ο Υιός Του.
γ) Ο Χριστός έφερε τη σωτηρία στον κόσμο.
δ) Η Αποκάλυψη του Ιωάννη έφερε τη σωτηρία στον κόσμο.
ε) Η εκκλησία είναι η μόνη Αλήθεια στη νέα πραγματικότητα.
στ) Ο Χριστός δεν αρκέστηκε ότι οι μαθητές του γνώρισαν την Αλήθεια, αλλά θέλησε να το μάθουν όλοι οι άνθρωποι.
ζ) Ο Χριστός καλεί μέσα από την Καινή Διαθήκη όλους τους ανθρώπους να συνδεθούν και να δουν την Αλήθεια μαζί Του.
η) Ο Θεός έδωσε υπόσχεση να είναι πάντα κοντά στους ανθρώπους.
θ) Τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης γράφτηκαν με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος πριν το βίωμα του Χριστού.
ι) Το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου περιγράφεται στην Αγία Γραφή.
ια) Ολόκληρη η Καινή Διαθήκη είναι το προσκλητήριο με το οποίο ο Χριστός μας καλεί να συνδεθούμε μαζί του.
ιβ) Η Αλήθεια μας προσφέρεται στη ζωή από τα μυστήρια της εκκλησίας.

2. Ένα κείμενο για την Αγία Γραφή.

3. Ιωάννης Γουτεμβέργιος – Αγία Γραφή.

Η απόφαση του Γουτεμβέργιου να τυπώσει την Αγία Γραφή οφείλεται σε:
α) Η Αγία Γραφή ήταν το πιο γνωστό και διαδεδομένο βιβλίο της εποχής εκείνης.
β) Είχε εκτιμήσει ότι οι πωλήσεις της Βίβλου θα του απέφεραν πολλαπλά κέρδη.
Με την απόφασή του αυτή, η διάδοση της Αγίας Γραφής έγινε ακόμα πιο μεγάλη. (Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα Τόμος 7.)
Αποφάσισε να τυπώσει την Αγία Γραφή γιατί μέσα σ’ αυτή υπάρχουν ιστορικά κείμενα και προφητείες τα οποία δεν έπρεπε να χαθούν, αλλά να παραμείνουν στους αιώνες. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η Αγία Γραφή να διαδοθεί σ’ όλο τον κόσμο, να μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και να τη διαβάζουμε μέχρι σήμερα. (Σχολική Εγκυκλοπαίδεια σελ. 58)

 

6. Ησαΐας: Ο προφήτης που μίλησε για την Αλήθεια

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

3. Προφήτες:

 

 

7. Ψαλμοί: Ποιήματα αναζήτησης και έκφρασης της αληθινής ζωής

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

1. Ο ρόλος της ποίησης σήμερα στη ζωή μας.
Λογοτεχνική σύνθεση στην οποία η έκφραση των αισθημάτων ή των εικόνων, η αφήγηση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων, ακόμα και η έκθεση επιστημονικών ή φιλοσοφικών αντιλήψεων, επιτυγχάνεται όχι μόνο με τη σημασία των λέξεων και των συνδυασμών τους, αλλά και με μια μορφική διάταξη του λόγου, που χρησιμοποιεί ελεύθερα τις φωνητικές αξίες και την υποβολή των λέξεων ως πρωταρχικά μέσα, για να εκφραστεί το λεγόμενο θέμα ή περιεχόμενο.
Η ποίηση διαφέρει από τον πεζό λόγο, γιατί σ’ αυτόν η μορφή των λέξεων είναι στην υπηρεσία του νοήματος, ενώ στην ποίηση το νόημα υπηρετεί κυρίως τη μορφή. Η ποίηση διαφέρει κι από τη φωνητική μουσική, γιατί σ’ αυτή ο ήχος είναι το υλικό, όχι η λέξη αυτή η ίδια, η οποία, αντίθετα, λαμβάνεται υπόψη μόνον ως φορέας του ήχου.
Για τις υποδιαιρέσεις των διαφόρων μορφών ποιητικής έκφρασης: ποιητική, λογοτεχνία, έπος, λυρική ποίηση, διδακτική ποίηση.
( Δομή Ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια )

4. Κοντάκια και Κανόνες που συνδέθηκαν με τις λατρευτικές ανάγκες της Εκκλησίας.
Κανόνας
1. Εκκλησιαστική διάταξη που διαμορφώθηκε με βάση τη διδασκαλία του Χριστού και των Αποστόλων. Η συλλογή των κανόνων αυτών αποτελεί τους « ιερούς κανόνες » της εκκλησίας. Οι ιεροί κανόνες έχουν θεσπιστεί από τις οικουμενικές ή τοπικές συνόδους ή προήλθαν από τη διδασκαλία πάνω σε κανονικά ζητήματα επιφανών Πατέρων όπως ο Μ. Βασίλειος, ο Μ. Αθανάσιος κ. α.
2. Η συλλογή των γνήσιων κειμένων της Αγίας Γραφής. ( Νέα Εγκυκλοπαίδεια, Τόμος 11 σελ. 382 )
Κοντάκιο
Καλλιτεχνικό είδος ύμνων εκκλησιαστικών που αναπτύχθηκε κυρίως τον 5ο και τον 6ο αιώνα, χαρακτηριστικό είδος του ασματικού τυπικού. Η ονομασία προέρχεται από τον κοντό, δηλαδή τη μικρή ξύλινη ράβδο όπου τύλιγαν τον πάπυρο επάνω στον οποίο ήταν γραμμένο. Το κοντάκιο αποτελείται από το Προοίμιο ή το Κουκούλιον, στροφή που λειτουργεί ως εισαγωγή στη θεματική της εορτής και τους οίκους, ρυθμικούς στίχους που απαγγέλλονταν εμμελώς από αναγνώστη στο μέσο του ναού, ενώ ο λαός επαναλάμβανε μονόλεκτο ή εκτενέστερο Εφύμνιο, με το οποίο συνδεόταν το προοίμιο και οι οίκοι, κοινό σε όλους τους οίκους. Τα αρχικά γράμματα των οίκων αποτελούσαν το Επίγραμμα και συνέθεταν μικρή φράση, το όνομα του συγγραφέα ή του εορταζόμενου Αγίου, καθώς επίσης το Αλφάβητο κατά κανονική ή κατ’ αντίστροφη πορεία. Τα κοντάκια παραμέρισαν οι κανόνες του 8ου αιώνα, εποχή σύγκρουσης ασματικού και μοναχικού τυπικού. Διατηρήθηκε έως στη σύγχρονη εποχή μόνο το προοίμιο που επιφορτίστηκε με το όνομα του κοντακίου και ο πρώτος οίκος στις καθ’ ημέρα ακολουθίες, καθώς και το πλήρες κοντάκιο με τους 24 οίκους του, γνωστό ως Χαιρετισμοί της Θεοτόκου που ψάλλετε τις Παρασκευές των εβδομάδων της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. ( Νέα Εγκυκλοπαίδεια, Τόμος 13 σελ. 110 )

 

 

8. Το βιβλίο της Αλήθειας στη Θεία Λατρεία

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

3. Κάθε θρησκεία έχει τα ιερά της βιβλία. Να βρείτε πληροφορίες για κάποιο απ’ αυτά.

4. Η εικονογράφηση.