Ασκήσεις
2. Αρίθμησε τα γεγονότα :
5. | Ο Ηράκλειος εκστρατεύει κατά των Περσών. |
4. | Ο Ιουστινιανός κτίζει την Αγία Σοφία και μεγαλώνει το Βυζαντινό κράτος. |
10. | Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους ( 1453 μ. Χ. ). |
2. | Η πρωτεύουσα μεταφέρεται από τη Ρώμη στο Βυζάντιο. |
3. | Η Αυτοκρατορία χωρίζεται σε ανατολικό και δυτικό ρωμαϊκό κράτος ( 395 μ. Χ. ). |
1. | Οι Ρωμαίοι κατακτούν την Ελλάδα ( 146 π. Χ. ). |
9. | Η Πόλη απελευθερώνεται από τον Αλέξιο Στρατηγόπουλο ( 1261 μ. Χ. ). |
6. | Ο Λέων Γ΄, ο Ίσαυρος σώζει την Πόλη από τους Άραβες ( 717 μ. Χ. ). |
7. | Το Βυζάντιο φτάνει σε μεγάλη ακμή στα χρόνια της Μακεδονικής Δυναστείας. |
8. | Οι Φράγκοι κυριεύουν την Κωνσταντινούπολη ( 1204 μ. Χ. ). |
3. Αντιστοίχισε τις ιστορικές έννοιες :
ακμή | παρακμή |
άλωση | πολιορκία |
ένωση εκκλησιών | σχίσμα εκκλησιών |
ανεξιθρησκία | απελευθέρωση |
διοίκηση | αναρχία |
προνόμια | υποτέλεια |
ειρήνη | πόλεμος |
εικονομαχία | φανατισμός |
διπλωματία | σύγκρουση |
ηγεμονία | συμμαχία |
4. Σύνδεσε τα παρακάτω ιστορικά γεγονότα με τη χρονολογία που αυτά συνέβησαν :
146 π. Χ. | Οι Ρωμαίοι κατακτούν την Ελλάδα. |
330 μ. Χ. | Η Κωνσταντινούπολη γίνεται πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας. |
537 μ. Χ. | Γίνονται τα εγκαίνια της Αγίας Σοφίας. |
626 μ. Χ. | Η Πόλη σώζεται από τους Αβάρους. |
1204 μ. Χ. | Η Πόλη κυριεύεται από τους Φράγκους. |
1453 μ. Χ. | Η Άλωση της Πόλης από τους Τούρκους. |
5. Βάλε Χ στο σωστό τετράγωνο :
Ενέργεια |
Νομοθεσία |
Διοίκηση |
Οικονομία |
Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε Θέματα. | Χ | ||
Οι γεωργοί αύξησαν την παραγωγή προϊόντων. | Χ | ||
Οι νόμοι εκσυγχρονίστηκαν και συγκεντρώθηκαν. | Χ | ||
Περιορίστηκε ο αριθμός των υπαλλήλων. | Χ | ||
Αναπτύχθηκε πολύ το εμπόριο μεταξωτών. | Χ | ||
Γράφτηκαν και νέοι νόμοι, οι « Νεαρές ». | Χ | ||
Οι νόμοι εφαρμόζονται δίκαια σε όλους. | Χ | ||
Η Κρήτη ελευθερώθηκε από τους πειρατές. | Χ | ||
Οι δρόμοι της θάλασσας έμειναν ανοιχτοί. | Χ | ||
Το εμπόριο πέρασε στα χέρια των Βενετών. | Χ |
6. Ποιες από τις παρακάτω ενέργειες θεωρούνται διπλωματικές και ποιες όχι ;
ΝΑΙ | Παραχωρούσαν προνόμια στους αρχηγούς τους. |
ΝΑΙ | Τους πρόσφεραν πολύτιμα δώρα, τίτλους και αξιώματα. |
ΝΑΙ | Έστελναν ιεραπόστολους και εκχριστιάνιζαν το λαό τους. |
ΝΑΙ | Ανέπτυσσαν εμπορικές σχέσεις μαζί τους. |
ΝΑΙ | Έδιναν χρήματα κι έστρεφαν τον ένα αντίπαλό τους εναντίον του άλλου. |
ΟΧΙ | Τους πολεμούσαν με το στρατό και τα καράβια τους. |
ΟΧΙ | Χρησιμοποιούσαν το υγρό πυρ εναντίον τους. |
ΝΑΙ | Πάντρευαν τις πριγκίπισσές τους με ξένους άρχοντες ή διαδόχους τους. |
ΟΧΙ | Τους έκαναν μισθοφόρους στο Βυζαντινό στρατό. |
ΝΑΙ | Δέχονταν παιδιά των αρχόντων τους στο Πανεπιστήμιο της Πόλης. |
7. Γράψε δίπλα από κάθε πρόσωπο μια σύντομη πρόταση για μία ενέργειά του :
Κωνσταντίνος |
|
Θεοδόσιος |
|
Ιουλιανός |
|
Ιουστινιανός |
|
Αυτοκράτειρα Θεοδώρα |
|
Ηράκλειος |
|
Λέων ο Γ΄, ο Ίσαυρος |
|
Διγενής Ακρίτας |
|
Βασίλειος ο Β΄ |
|
Πατριάρχης Φώτιος |
|
Αυτοκράτειρα Ευδοκία |
|
Φλαντανελλάς |
|
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος |
|
Νικηφόρος Φωκάς |
|
8. Διάλεξε τα 3 από τα 10 γεγονότα – κλειδιά :
- Το Διάταγμα της ανεξιθρησκίας
- Το ( ξανα ) χτίσιμο της Αγίας Σοφίας
- Η Άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς Τούρκους ( 1453 μ. Χ. )
9. Βάλε Σ ή Δ στις ενέργειες των Ρωμαίων :
Δ | Οι Ρωμαίοι μετέφεραν στη Ρώμη πολλά ελληνικά έργα τέχνης. |
Σ | Πολλοί Έλληνες δάσκαλοι δίδαξαν ελληνικά στους Ρωμαίους και τα παιδιά τους. |
Σ | Ο Κωνσταντίνος και ο Λικίνιος υπέγραψαν το « διάταγμα της ανεξιθρησκίας ». |
Δ | Φανατικοί χριστιανοί κατέστρεψαν πολλά αρχαία αγάλματα και μνημεία. |
Δ | Ο Ιουστινιανός έκλεισε τη Φιλοσοφική σχολή της Αθήνας. |
Σ | Ο Πατριάρχης Σέργιος έδωσε τους θησαυρούς της Εκκλησίας στον Ηράκλειο. |
Δ | Στα βυζαντινά σχολεία φοιτούσαν μόνο αγόρια. |
Σ | Στις σχολές του Βυζαντίου φοιτούσαν και μαθητές από άλλες χώρες. |
Σ | Ο σουλτάνος φέρθηκε με σεβασμό στον αυτοκράτορα Ρωμανό Διογένη. |
Δ | Οι Φράγκοι κατακτητές μετέφεραν στη Δύση πολλούς θησαυρούς της Πόλης. |
Σ | Ο Αλέξιος Στρατηγόπουλος ανάκτησε την Πόλη, αναίμακτα ( χωρίς νεκρούς ). |
Σ | Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος δε δέχτηκε να παραδώσει την Πόλη και να σωθεί. |