9. Η αλήθεια είναι πολύτιμη

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

3. Το άγχος για την απόκτηση υλικών αγαθών μαστίζει πολλούς ανθρώπους στις μέρες μας. Με βάση το κείμενο του μαθήματος αξιολογήστε τις προτεραιότητες που θέτουν οι σύγχρονοι άνθρωποι στη ζωή τους.

( 1 )

Στην σημερινή κοινωνία του υπερκαταναλωτισμού και του άγχους των ανθρώπων για την απόκτηση υλικών αγαθών, περιττών τις περισσότερες φορές, ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από το δρόμο του Θεού που οδηγεί στην αλήθεια. Βάζει άλλες προτεραιότητες στη ζωή του. Πως θα αποκτήσει ωραίο σπίτι, αυτοκίνητο, ρούχα και να κάνει ταξίδια. Οι άνθρωποι ψάχνουν να ανακαλύψουν θησαυρούς και πολύτιμα αγαθά, αντί να ψάχνουν να ανακαλύψουν τον αληθινό θησαυρό που βρίσκεται μέσα τους και είναι ο Χριστός. Για να φτάσει όμως ο άνθρωπος κοντά στο Χριστό και την αλήθεια πρέπει να θυσιάσει κάποια πράγματα που θεωρεί πολύτιμα και να τα απαρνηθεί για να κερδίσει την αγάπη και την αιώνια ζωή.

( 2 )

Πράγματι το πνεύμα της κατανάλωσης στην εποχή μας, οδήγησε τον άνθρωπο στο να προσπαθεί να αποκτήσει ολοένα και περισσότερα υλικά αγαθά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ζει με άγχος και να αυξάνεται το φαινόμενο της υπερκατανάλωσης.

Ο άνθρωπος ενδιαφέρεται μόνο για την απόκτηση υλικών αγαθών και αδιαφορεί για την καλλιέργεια των πνευματικών αγαθών, καθώς και την αναζήτηση της αλήθειας της Βασιλείας του Θεού.

( 3 )

Σήμερα οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν άγχος για την απόκτηση υλικών αγαθών. Οι περισσότεροι άνθρωποι βάζουν στόχους όπως: ν’ αγοράσουν κάτι μεγάλο π. χ. ένα σπίτι, ένα αυτοκίνητο, ένα πλοίο, ένα αεροπλάνο ή ένα ελικόπτερο. Μεγάλοι επιχειρηματίες προσπαθούν να μεγαλώσουν τις επιχειρήσεις τους αδιαφορώντας για το κακό που προκαλούν στο περιβάλλον. Κι όλα αυτά γιατί; Για τα χρήματα ή για το ΄΄ μαύρο χρυσό ΄΄, το πετρέλαιο, που έχει γίνει ακόμα και πόλεμος για την απόκτησή του.

Ο αληθινός θησαυρός είναι η πίστη στη θρησκεία μας, δηλαδή στο Χριστό και το λόγο του, που είναι η σωτηρία μας.

( 4 )

Δυστυχώς οι σύγχρονοι άνθρωποι έχουν βάλει διαφορετικές προτεραιότητες για τη ζωή τους.

Προτεραιότητες όπως η καριέρα, η δόξα, το χρήμα, η κοινωνική καταξίωση, ένα μεγάλο και καινούργιο σπίτι, ένα πολυτελές αυτοκίνητο, έχουν οδηγήσει τον άνθρωπο να χάσει την Αλήθεια για τη ζωή.

Η υγεία, η χαρά, η ευτυχία, η αγάπη, η πίστη, η καλοσύνη, η απλότητα έχουν δώσει τη θέση τους στην αδιαφορία για τον πλησίον τους, στον εγωισμό, στη μεγαλομανία στην κακία που με τη σειρά τους φέρνουν άγχος και στρες στον άνθρωπο.

1. μεγαλομανία:
α) το να φαντάζεται κάποιος τον εαυτό του προικισμένο με
εξαιρετικά προσόντα.
β) αυτός που προσπαθεί να πετύχει μεγάλα έργα από
υπερβολική φιλοδοξία.

2. καταξίωση:

θέλει να είναι άξιος για κάτι

 

 

10. Και οι δύο προσεύχονταν αλλά …

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

4. Προσπαθήστε να δημιουργήσετε παράγωγα ρήματα με τις παρακάτω λέξεις:

Λέξη

Παράγωγα ρήματα

ευγνωμοσύνη

γιγνώσκω, γνωστοποιώ, καλογνωρίζω, πρωτογνωρίζω, ευγνωμονώ, ομογνωμώ, βαρυγνωμώ, γνωστεύω, γνωρίζω, γνωματεύω, διχογνωμώ

διδασκαλία

διδάσκω, δασκαλεύω, αδημονώ

υποκρισία

κρίνω, κριματίζω, κρένω, διευκρινίζω, ανακρίνω, προανακρίνω, αποκρίνομαι, διακρίνω, εγκρίνω, επικρίνω, αλληλεπικρίνω, κατακρίνω, συγκρίνω, υποκρίνομαι

σεβασμός

σοβώ, σοβαρεύω, σεμνύνομαι, αποσοβώ, ασεβώ, σοβαρολογώ, σεμνολογώ, σέβομαι

κέρδος

κερδίζω, κερδοσκοπώ

σπλάχνο

σπληνιάζω, σπλαχνίζομαι

αμαρτία

μοιράζω, μοιραίνω, μεριάζω, μερικεύω, μεριμνώ, μεμψιμοιρώ, μοιρολογώ, αμαρτάνω

προσευχή

εύχομαι, αντεύχομαι, προσεύχομαι

αγωνία

άγω, αγωνιώ, αγωνίζομαι, αγριεύομαι, αξίζω, αξιώνω, ηγεμονεύω, απάγω, διάγω, διεξάγω, εισάγω, ενάγω, εξάγω, κατάγομαι, μετάγω, παράγω, αναπαράγω, περιάγω, προάγω, προσάγω, συμπαράγω, συνάγω, υπάγομαι, ανταγωνίζομαι, συναγωνίζομαι, διαγωνίζομαι, πάω, εξαγριώνω, απαξιώνω, καταξιώνω, αφηγούμαι, διηγούμαι, εισηγούμαι, εξηγώ, επεξηγώ, παρεξηγώ, περιηγούμαι, προηγούμαι, πηγαίνω

σφάλμα

σφάλλω, σφαλνώ, σφάλω, ασφαλίζω, απασφαλίζω, αντασφαλίζω, διασφαλίζω, εξασφαλίζω, ασφαλτώνω

 

 

11. Να συγχωρούμε τους άλλους

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Άσκηση 2.

Η συγγνώμη και η συγχώρεση έχουν μεγάλη αξία στις ανθρώπινες σχέσεις. Όποιος ξέρει να ζητά συγνώμη και να συγχωρεί τους γονείς, τα αδέρφια, τους συγγενείς και τους φίλους, εκείνος μόνο αγαπάει πραγματικά την αλήθεια. Όποιος ξεπερνάει τον εγωισμό του, που είναι καταστροφικός, έχει τη δύναμη να συγχωρεί. Η δύναμη της συγνώμης και της συγχώρεσης διώχνουν το μίσος από την ανθρώπινη ψυχή και κάνουν τον άνθρωπο πιο δίκαιο, πιο ήρεμο, πιο γαλήνιο και πιο δυνατό. Οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων είναι πιο καλές, πιο ανθρώπινες και πιο ειρηνικές.

Άσκηση 3.

Η παραβολή του Ασώτου

Ένας πατέρας είχε δύο γιούς. Ο μικρότερος όμως ζήτησε το μερίδιο από την περιουσία. Το πήρε και έφυγε. Πήγε μακριά και σπατάλησε όλα τα χρήματα σε διασκεδάσεις. Αναγκάστηκε τότε να δουλέψει. Έγινε χοιροβοσκός και έτρωγε από την τροφή των γουρουνιών. Κάποτε κατάλαβε το λάθος του και γύρισε πίσω στον πατέρα του, που πάντα τον περίμενε. Ο άσωτος ζήτησε από τον πατέρα του να τον συγχωρέσει. Ο πατέρας του φώναξε τους υπηρέτες και ετοίμασε γλέντι μεγάλο. Αργότερα γύρισε από την δουλειά και ο μεγαλύτερος γιος. Θύμωσε όμως και είπε στον πατέρα του:
– Πατέρα τόσα χρόνια σου δουλεύω και δεν έσφαξες ούτε ένα κατσίκι να διασκεδάσω και εγώ με τους φίλους μου. Τώρα που γύρισε ο άσωτος αδερφός έσφαξες το καλύτερο μοσχάρι.
Ο πατέρας τότε του εξήγησε:
– Παιδί μου εσύ ήσουν πάντα μαζί μου και όλα ήταν δικά σου. Έπρεπε να χαρείς που ήρθε ο αδερφός σου.

Δείτε ακόμα:

 

 

12. Προσέχουμε πάντοτε όσα λέμε;

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

2. Η γλώσσα ως μέσο επικοινωνίας

Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, είναι ότι πολυτιμότερο υπάρχει για να επικοινωνούμε με τους συνανθρώπους μας. Χωρίς αυτή δεν θα μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε με τους συνανθρώπους μας, χωρίς αυτή δεν θα μπορούσαμε να συνυπάρξουμε, δεν θα υπήρχαν σχέσεις και φιλίες. Οι πρωτόγονοι, επικοινωνούσαν μεταξύ τους μόνο με νοήματα και σύμβολα που ζωγράφιζαν σε πέτρες. Όταν άρχισε να υπάρχει ο λόγος, οι άνθρωποι μπορούσαν να συνεννοηθούν μεταξύ τους χωρίς προβλήματα. Με τη γλώσσα εκφράζουμε τις σκέψεις μας, τους προβληματισμούς μας και τα συναισθήματά μας. Άλλα μέσα επικοινωνίας είναι ο γραπτός λόγος, που συνήθως χρησιμοποιούμε όταν κάποιος μένει μακριά. Ακόμα είναι η νοηματική την οποία χρησιμοποιούν οι κωφάλαλοι για να συνεννοηθούν χωρίς να υπάρχει άλλος τρόπος συνεννόησης. Άλλα μέσα επικοινωνίας είναι τα μάτια, η έκφραση του προσώπου και η κίνηση των χεριών.

3. Παροιμίες για τη γλώσσα:

  • Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει.
  • Γλώσσα υψώνει και γλώσσα ταπεινώνει.
  • Βάλε κλειδί στη γλώσσα σου.
  • Η γλώσσα θέλει μέτρο.
  • Πρώτα να βουτάς τη γλώσσα στο μυαλό και μετά να μιλάς.
  • Μεγάλη μπουκιά φάε, μεγάλη κουβέντα μη λες.
  • Να φας τη γλώσσα σου.
  • Καλύτερα να δέσω τη γλώσσα μου.

4. Η κακή χρήση της γλώσσας τραυματίζει τις σχέσεις των ανθρώπων.

Οι σχέσεις των ανθρώπων τραυματίζονται καθημερινά από τα κουτσομπολιά, τη ζήλια και τις κακίες, που βγάζει ο ένας για τον άλλον.
Υπάρχουν λέξεις καλές και λέξεις κακιές. Οι καλές λέξεις χαροποιούν και ευχαριστούν το συνάνθρωπό μας. Οι κακιές λέξεις τον στενοχωρούν, τον θυμώνουν και κάποιες φορές τον ταπεινώνουν με αποτέλεσμα να τον τυφλώνουν από μίσος. Έτσι δημιουργούνται καυγάδες, τσακωμοί που άλλοτε τελειώνουν με βρισιές, άλλοτε με αλληλοχτυπήματα και κάποιες φορές οδηγούν σε διάφορα εγκλήματα. Γι’ αυτό κάποιες φορές είναι καλύτερα όταν μιλάμε να χρησιμοποιούμε καλές και σεμνές λέξεις, χωρίς να ντροπιάσουμε και να προσβάλλουμε τον άλλο. Αυτό που θέλουμε να πούμε καλό είναι πρώτα να το σκεφτόμαστε και μετά να το λέμε.

 

 

13. Η Επί του Όρους ομιλία

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

1. Να βρείτε από την Καινή Διαθήκη το κείμενο των Μακαρισμών ( Ματθ. 5, 1 – 12 ) και να εντοπίσετε και τις άλλες ομάδες ανθρώπων, στις οποίες απευθύνεται ο Χριστός.

Οι ομάδες ανθρώπων στις οποίες απευθύνεται ο Χριστός είναι στους στίχους 6 και 10.

3. Φανταστείτε ότι ο σύγχρονος άνθρωπος έκανε πράξη τις συμβουλές του Χριστού και ακολουθούσε το νέο τρόπο ζωής που μας δίδαξε. Ποια συγκεκριμένα, προβλήματα, που είναι έντονα στις μέρες μας, θα μπορούσαν τότε να είχαν επιλυθεί;

Αν οι άνθρωποι ακολουθούσαν το δρόμο του Χριστού και αυτά που δίδαξε τότε πολλά σοβαρά προβλήματα που τον απασχολούνε θα αντιμετωπίζονταν! Ο Χριστός δίδαξε στους ανθρώπους ότι πρέπει να υπάρχει αγάπη και αλληλεγγύη μεταξύ τους. αυτό το δίδαγμα θα έχει ως συνέπεια να βοηθήσει ο ένας τον άλλον στις δύσκολες στιγμές! Επίσης δίδαξε την φιλανθρωπία, δηλαδή να προσφέρει ο ένας στον άλλο και να λυθεί έτσι το πρόβλημα της πείνας! Δίδαξε επίσης ότι δεν πρέπει να υπάρχουν μίση μεταξύ των ανθρώπων, άρα και μεταξύ των λαών για να αποφεύγονται έτσι και οι πόλεμοι.
Αν οι άνθρωποι έκαναν πράξη τις συμβουλές του Χριστού, δεν θα πεινούσαν οι φτωχοί, ούτε θα υπήρχαν πολλές αρρώστειες και θάνατοι, γιατί θα βοηθούσε ο ένας τον άλλον και θα μπορούσαν εύκολα να ξεπεράσουν μαζί οποιοδήποτε πρόβλημα σαν μία οικογένεια. επίσης δεν θα γινόταν πόλεμοι και ληστείες ή δολοφονίες όπως γίνονται στη σημερινή εποχή, αλλά θα αγαπούσε ό ένας τον άλλον και θα λυπόταν επίσης ο ένας τον άλλον.
Οι άνθρωποι σήμερα δεν κάνουν πράξεις τις συμβουλές του Χριστού ή μάλλον δεν τις λογαριάζουν καθόλου. Αν όμως οι άνθρωποι σήμερα έκαναν πράξεις τις συμβουλές του Χριστού θα λυνόταν πολλά προβλήματα στη γη όπως π. χ. : δεν θα υπήρχε πείνα και ασθένειες, γιατί θα μοιραζόμασταν τα πράγματα, τα χρήματα, τα ρούχα, τα σπίτια, τα αυτοκίνητα και όλα τα υλικά αγαθά, όλοι μα όλους. Δεν θα υπήρχαν πόλεμοι γιατί όλοι θα ζούσαν ειρηνικά, φιλικά και αγαπημένοι μεταξύ τους. Επίσης δεν θα υπήρχε οικολογική καταστροφή, γιατί ίσως τότε να ήμασταν πιο ευγενικοί και πιο φιλικοί με το περιβάλλον.

4. Συμπληρώστε τα γράμματα που λείπουν:

– Μ α κ ά ρ ι ο ι ( χαρούμενοι )
– Ε ι ρ η ν ο π ο ι ο ί ( όσοι αποκαθιστούν την ειρήνη )
– Ε λ ε ή μ ο ν ε ς ( φιλάνθρωποι )
– Π ρ ά ο ς ( καλοσυνάτος, ήπιος )
– Π ε ν θ ο ύ ν τ ε ς ( όσοι θλίβονται )

 

 

14. Όταν λέμε πάντα την αλήθεια

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

2. Υπάρχουν περιπτώσεις, όπου αναγκαζόμαστε να ορκιστούμε. Ποιες τέτοιες περιπτώσεις γνωρίζετε; Γιατί η Πολιτεία έχει καθιερώσει τον όρκο στις περιπτώσεις αυτές; Ποια είναι η άποψή σας;

Ορκωμοσία γίνεται:

  • στο στρατό
  • στο δικαστήριο
  • από τους Βουλευτές
  • από του ιατρούς
  • από τους δημοσίους υπαλλήλους
  • από το Δήμαρχο
  • στα ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα
  • τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
  • τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς

Η Πολιτεία έχει καθιερώσει αυτόν τον όρκο για να υπενθυμίζει στους ανθρώπους το δύσκολο έργο που αναλαμβάνουν και να τους κάνει πιο υπεύθυνους στις σχέσεις τους με την πατρίδα, τους νόμους του κράτους και απέναντι στον συνάνθρωπό τους. Στην περίπτωση που κάποιος δεν τηρήσει τον όρκο του, η Πολιτεία του επιβάλλει ποινές.

 

3. Να βρείτε από την Καινή Διαθήκη το κείμενο που αναφέρεται στον όρκο ( Ματθ. 5, 33 – 37 ). Να καταγράψετε όλο το απόσπασμα, σχολιάζοντας τις επιπτώσεις του ψεύδους στις ανθρώπινες σχέσεις.

Το ψέμα είναι αυτό που χαλάει τις σχέσεις των ανθρώπων και γκρεμίζει την εμπιστοσύνη μεταξύ τους. Δηλαδή όποιος λέει ψέματα δεν μπορεί πια να έχει την εμπιστοσύνη των άλλων. Αυτός που ψεύδεται για να κρύψει ή να κερδίσει κάτι, λέει ψέματα το ένα μετά το άλλο ώστε να καλυφθεί. Το αποτέλεσμα όμως είναι το κακό που προκαλεί να μεγαλώνει, όσο περισσότερα ψέματα λέει.
Με το ψεύδος μεγαλώνει η δυστυχία των ανθρώπων και την υποκρισία στη ζωή τους. Νιώθει αδύναμος να εμπιστευτεί και νομίζει ότι όλοι του κρύβουν την αλήθεια. Το ψεύδος είναι αυτό που καλλιεργεί την καχυποψία μεταξύ των ανθρώπων και δυσκολεύει την επικοινωνία.

 

 

15. Χτίζουμε τη ζωή μας σε γερά θεμέλια

Ψηφιακό Σχολείο

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

1. Να καταγράψετε τις αλήθειες, που εσείς θεωρείτε απαραίτητες για να θεμελιώσει κάποιος σωστά τη ζωή του. Να τεκμηριώσετε με επιχειρήματα τις επιλογές σας.

Τα θεμέλια της ζωής μας πρέπει να είναι γερά, να μην είναι εφήμερες αξίες γιατί κινδυνεύουμε όταν θα έρθουν δύσκολες στιγμές. Οι αλήθειες που μας δίδαξε ο Χριστός είναι ακλόνητες. Υπάρχει όμως και το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής που μας δίνει ο Θεός. Εγώ λοιπόν για να πετύχω τους σκοπούς μου, να πραγματοποιηθούν τα όνειρά μου και για να μπορώ να αντιμετωπίσω τις δυσκολίες της ζωής θεωρώ γερά θεμέλια: την αγάπη, την αλήθεια, την υπομονή, την δικαιοσύνη, την εμπιστοσύνη, τη γνώση, τη σκέψη, την τιμιότητα και τη χριστιανική διδασκαλία με την οποία ο άνθρωπος μπορεί να αντιμετωπίσει τα πάντα.

Κάποιες αλήθειες που θεωρώ απαραίτητες για να θεμελιώσει κανείς τη ζωή του είναι:
1. Η αγάπη, όπως τη δίδαξε ο Χριστός για τον ίδιο τον άνθρωπο και το συνάνθρωπό του. Όποιος μαθαίνει ν’ αγαπάει με τη χριστιανική αγάπη τον ίδιο του τον εαυτό, δεν μπορεί παρά να αγαπάει τον συνάνθρωπό του.
2. Ο σεβασμός, όλων των δημιουργημάτων του Θεού και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των άλλων ανθρώπων.
3. Η αληθινή γνώση της ελευθερίας του πνεύματος και της ελευθερίας της έκφρασης της γνώμης.
4. Η φιλαλήθεια και η αποφυγή του ψεύδους, κατά το λόγο του Θεού.
5. Η φιλειρηνικότητα και η δημοκρατικότητα του πνεύματος, αρετές που εξασφαλίζουν άριστες σχέσεις και συνεργασία μεταξύ των ανθρώπων.
6. Η υπομονή, η καρτερικότητα, η εγκράτεια και η υπευθυνότητα.
7. Η εργατικότητα και η αγάπη για δημιουργία, που κάνουν τον άνθρωπο ασφαλή και δυνατό.

Όλες αυτές οι αρετές και οι αλήθειες, κάνουν τον άνθρωπο να ζει ειρηνικά με τους συνανθρώπους του, να νιώθει ελευθερία, γαλήνη και ηρεμία μέσα του και κατά συνέπεια, να νιώθει ευτυχισμένος.