Παραγωγή Γραπτού Λόγου


Ασκήσεις

Άσκηση 1. σελ. 61

( Α )

Στην εικόνα απεικονίζεται μία αφίσα των γιατρών χωρίς σύνορα με τίτλο ” Κρυφτοκυνηγητό “. Δυο παιδιά αγκαλιάζονται φοβισμένα προσπαθώντας να κρυφτούν από το αεροπλάνο των εχθρών. Βλέποντας τα παιδιά αυτά αλλά και γενικότερα την εικόνα μου προκαλούνται συναισθήματα θλίψης, πόνου ακόμα και φόβου για τις ζωές των μικρών αυτών παιδιών και όλων των ανθρώπων. Ελπίζουμε πως αυτό το κυνηγητό θα σταματήσει σύντομα διότι αυτά τα παιδιά πρέπει να ζήσουν κανονικά, όπως αρμόζει στην ηλικία τους με ίσα δικαιώματα και ελευθερία.

( Β )

Βλέποντας τη φωτογραφία μου έρχονται στο μυαλό διάφορα συναισθήματα και σκέψεις. Αυτά τα δύο παιδιά βρίσκονται αβοήθητα μέσα σε ένα νεκρό τοπίο, προσπαθώντας να σωθούν από τους βομβαρδισμούς. Κοιτάζοντας την αφίσα κανείς, πλημμυρίζει από στεναχώρια και λύπη. Νιώθουμε επίσης αδικία για αυτά τα παιδιά που δεν έχουν τη βοήθεια των άλλων και δέχονται άδικα τη θλίψη από τους πολέμους.
Αμέσως σκεφτόμαστε τη βοήθεια που θα μπορούσαμε να δώσουμε σε αυτά τα παιδιά και δεν το κάνουμε. Όλοι ελπίζουμε μία μέρα να πραγματοποιηθεί η επιθυμία μας, να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά.

( Γ )

Τα συναισθήματα που μας προκαλεί αυτή η αφίσα είναι δυσάρεστα. Αυτά τα παιδιά προσπαθούν να κρυφτούν για να μην τους χτυπήσει ένα αεροπλάνο ή κάτι άλλο. Οι σκέψεις που μας συγκινούν είναι λίγο άσχημες και πιστεύουμε ότι κανείς μας δεν θα ήθελε να βρισκόταν σε μία τέτοια θέση. Το καλό είναι πως μπορούν έστω και για λίγο να προστατευτούν από τις εκρήξεις.

( Δ )

Βλέποντας αυτή τη φωτογραφία νιώθω το φόβο και τον πόνο των ανθρώπων, που προσπαθούν να κρυφτούν από τους κατακτητές τους, οι οποίοι τους κυνηγούν με τις ένοπλες δυνάμεις. Βλέποντας τα πρόσωπα των ανθρώπων βλέπουμε την αγανάκτησή τους, για όσα υπέφεραν αυτό τον καιρό. Σε αυτή την αφίσα βλέπουμε σπίτια να καταστρέφονται και τους κατακτητές να εισβάλλουν βίαια σε πόλεις και χωριά. Το μεγαλύτερο συναίσθημα που νιώθω είναι ο φόβος και ότι θα μπορούσα να ήμουν κι εγώ ένας από αυτούς τους ανθρώπους.

Άσκηση 2. σελ. 62

4, 1, 3, 5, 2.

Άσκηση 3. σελ. 63

( Α )
Οι αδικίες της ζωής

Στις μέρες μας πολλοί άνθρωποι έχουν ψυχολογικά τραύματα, διότι κάποιοι άλλοι τους εκμεταλλεύονται και παίζουν με την ζωή τους. Κύριες αιτίες των τραυμάτων αυτών είναι ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η Μισαλλοδοξία.

Πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν τους διαφορετικούς σε εμφάνιση, γλώσσα και πολιτισμό ανθρώπους, με βίαιους τρόπους, όπως να τους χτυπούν αλύπητα, να τους βρίζουν, να τους κοροϊδεύουν, να τους κατηγορούν χωρίς το φταίξιμο να είναι δικό τους και να τους θεωρούν κατώτερούς τους.
Αποτέλεσμα αυτών των αλόγιστων πράξεων είναι ο πόνος, η θλίψη, η δυστυχία, η διχόνοια, ο φόβος, το μίσος και ο ανταγωνισμός των ανθρώπων αυτών και η μοναξιά που νιώθουν.

Πρέπει λοιπόν κατά την άποψή μας να σταματήσει ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η Μισαλλοδοξία, ώστε όλοι οι άνθρωποι να έχουν ίσα δικαιώματα, να είναι ισότιμοι και να ζουν ειρηνικά μεταξύ τους. Έτσι η κοινωνία μας θα γίνει πιο όμορφη, πιο φιλική, δίκαιη και ισότιμη.

( Β )
Ρατσισμός, ένα επιθετικό φαινόμενο

Ο ρατσισμός είναι ένα φαινόμενο που χιλιάδες μετανάστες δέχονται από τους τοπικούς κατοίκους. Άνθρωποι φεύγουν από τις χώρες τους και πηγαίνουν σε άλλες περιοχές για μία καλύτερη ζωή. Οι μετανάστες καθημερινά δέχονται επιθέσεις από τους γείτονες, λόγω της διαφορετικής εμφάνισής τους. Οι γείτονες νομίζουν πως δεν είναι άνθρωποι και έτσι δεν μπορούν να μένουν σε έναν κόσμο που οι άνθρωποι έχουν άλλη εμφάνιση και θρησκεία. Όλα αυτά τα παραπάνω πράγματα ονομάζονται ρατσισμός, είναι αληθινά και δυστυχώς γίνονται.
Πιστεύω πως δεν πρέπει να συμπεριφερόμαστε έτσι σε αυτούς, αντίθετα θα πρέπει να φερόμαστε καλά και να τους βοηθάμε.
Ο ρατσισμός είναι φαινόμενο που μπορεί να οδηγήσει σε πόλεμο. Η άσχημη συμπεριφορά μας και η θλίψη που τους προκαλούμε, μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που κανέναν δε συμφέρουν.

( Γ )
Μία ίση κοινωνία

Για να υπάρχει μία κοινωνία ισότητας, δικαιοσύνης και ελευθερίας θα πρέπει όλοι οι πολίτες της να είναι ελεύθεροι και να νιώθουν ισότητα μεταξύ τους.
Πρέπει η ελευθερία μας να σταματάει εκεί που αρχίζουν τα δικαιώματα των άλλων.
Για να γίνει αυτό όμως πρέπει να το μάθουμε από μικρά παιδιά.
Αυτή είναι μία από τις σοβαρότερες δουλειές των δασκάλων μας, οι οποίοι εκτός από τους γονείς μας, ανέλαβαν την διαπαιδαγώγησή μας.
Γι’ αυτό πρότασή μου είναι η άνοδος του κοινωνικού και μορφωτικού επιπέδου όλων μας.

( Δ )
Το φαινόμενο του ρατσισμού

Όλοι οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι. Άλλοι ανήκουν στην λευκή φυλή, άλλοι στην μαύρη, άλλοι στην κίτρινη και άλλοι στην ερυθρά.
Μπορεί να μην έχουν ίδιο χρώμα, έχουν όμως τις ίδιες ανάγκες και τα ίδια συναισθήματα.
Κάποιοι όμως αυτό δεν το καταλαβαίνουν και συμπεριφέρονται άσχημα σε ανθρώπους, οι οποίοι δεν ανήκουν στη δική τους φυλή. Αυτό το φαινόμενο λέγεται ρατσισμός και είναι επικίνδυνο.
Οι ρατσιστές υποτιμούν τους άλλους, τους εκμεταλλεύονται και πολλές φορές φτάνουν στον πόλεμο.
Αυτό όμως εν είναι σωστό και δεν πρέπει να γίνεται.

Άσκηση 5. σελ. 65

( Α )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και οι συνεχείς πτήσεις αεροσκαφών αποτελούν απειλή για τους αμάχους. Από τους ήχους των όπλων, οι κάτοικοι πανικόβλητοι ετοιμάζονται να αναχωρήσουν και να εγκαταλείψουν τις κατοικίες τους. Η έλλειψη τροφίμων και νερού κάνει υποχρεωτική την ανάγκη για χορήγηση ανθρωπιστικής βοήθειας. Επίσης σοβαρός είναι ο κίνδυνος για εμφάνιση επιδημιών καθώς τα νοσοκομεία είναι κατεστραμμένα. Ο Ο.Η.Ε. συνεχίζει τις προσπάθειες για ειρήνη στην περιοχή.

( Β )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και οι πτήσεις αεροσκαφών απειλούν τους αμάχους. Οι ήχοι των όπλων έχουν ως αποτέλεσμα να πανικοβληθούν οι κάτοικοι και να εγκαταλείψουν τις κατοικίες τους. Ακόμη ετοιμάζονται για αναχώρηση και έχουν ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας. Υπάρχει έλλειψη τροφίμων, νερού και εμφανίζονται κίνδυνοι επιδημιών. Όλα τα νοσοκομεία είναι κατεστραμμένα και ο Ο.Η.Ε. κάνει προσπάθειες για ειρήνευση.

( Γ )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και τα αεροσκάφη απειλούν τις ζωές των αμάχων. Ακούγονται ήχοι όπλων και οι κάτοικοι πανικοβάλλονται και εγκαταλείπουν τις κατοικίες τους. Γίνονται ετοιμασίες για αναχώρηση. Έχουν ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας, έχουν έλλειψη τροφίμων, νερού και κινδυνεύουν από επιδημίες. Τα νοσοκομεία είναι κατεστραμμένα και γίνονται προσπάθειες από τον Ο.Η.Ε. για ειρήνευση.

( Δ )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και καταστρέφουν ότι βρουν στο διάβα τους. Αυτή τη στιγμή ακούγονται οι μανιακές πτήσεις των αεροσκαφών. Οι άμαχοι απειλούνται συνεχώς, από παντού ακούγονται οι δυνατοί ήχοι των όπλων. Όλοι οι κάτοικοι τρέχουν πανικόβλητοι να εγκαταλείψουν τις κατοικίες τους. Οι ετοιμασίες αναχώρησης δίνουν και παίρνουν. Είναι μεγάλη η ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας. Πολλοί άνθρωποι βγαίνουν στους δρόμους ψάχνοντας για ένα κομμάτι ψωμί ή λίγο νερό. Επίσης πολλοί άνθρωποι κινδυνεύουν να χάσουν τη ζωή τους από διάφορες ασθένειες. Νοσοκομεία και άλλοι δημόσιοι χώροι βρίσκονται κατεστραμμένα, σε κατάσταση μη λειτουργίας. Παρ’ όλα αυτά ο Ο.Η.Ε. συνεχίζει τις προσπάθειές του για ειρήνευση.

Άσκηση 9. σελ. 70

διέλυσαν, απέρριπταν, επέλεγαν, κατέβαλε, εξέδωσε, ανέθετε, ενέκριναν.

Άσκηση 10. σελ. 70

εκστρατείες, εισβάλει, καταπατούσε, επεδίωκε, επίθεση, αντιστέκονται, υποτάσσονται, μετατρέπονται, υπόδουλους, διαδηλώσεις, διαμαρτυρίες, συμμετέχουν, εντοπίσουν, επικρατήσει, αναβιώσει.

Άσκηση 11. σελ. 71

συν + κρούση = σύγκρουση
επί + κίνδυνος = επικίνδυνος
διά + λόγος = διάλογος
εν + πόλεμος = εμπόλεμος

( Α )

Είναι επικίνδυνο οι χώρες να κλείνουν την πόρτα στο διάλογο και να προσπαθούν να λύσουν τις διαφορές τους με τη βία. Οι εμπόλεμες συγκρούσεις ανοίγουν πληγές που δύσκολα επουλώνονται.

( Β )

Σφοδρή σύγκρουση σημειώθηκε σήμερα στη Νέα Υόρκη, μετά την επίθεση από τους Καναδούς. Οι ειρηνικές διεκδικήσεις και οι διάλογοι δεν είχαν αποτέλεσμα. Έτσι όλα οδηγήθηκαν σε νέο πόλεμο. Η ζώνη είναι εμπόλεμη και επικίνδυνη για όποιον πλησιάσει.

( Γ )

Την περασμένη Τρίτη παρακολούθησα στην τηλεόραση μια ενημερωτική εκπομπή, την ¨ εμπόλεμη ζώνη ¨. Ο παρουσιαστής φιλοξενούσε στο στούντιο έναν γιατρό της UNISEF που έκανε περιοδείες στις χώρες που επικρατούσε πόλεμος. Μας εξήγησε πως οι καταστάσεις εκεί είναι επικίνδυνες και πως οι συγκρούσεις δημιουργούν πολλές υλικές και ηθικές καταστροφές καθώς και ανθρώπινες απώλειες. Ο επίλογος του διαλόγου ήταν ένα μήνυμα ειρήνης για όλα τα κράτη του κόσμου.

( Δ )

Πολλές φορές υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα κράτη. Τότε οι λαοί αρχίζουν τις συγκρούσεις και δημιουργείται μία εμπόλεμη κατάσταση πολύ επικίνδυνη. Οι πόλεμοι φέρνουν μεγάλες καταστροφές και σκοτώνονται πολλοί άνθρωποι, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά.
Πρέπει λοιπόν οι λαοί να προσπαθούν με διάλογο να λύνουν τις διαφορές τους ειρηνικά και όχι με συγκρούσεις. Έτσι ο κόσμος θα γίνει καλύτερος.

Άσκηση 12. σελ. 71

– Ο πόλεμος βγάζει τους ανθρώπους από το δρόμο του Θεού, μουρμούρισα δειλά, γιατί δεν ήξερα πώς θα το πάρει.
Με κοίταξε μέσα απ’ τα γυαλιά του με το καθαρό γαλάζιο μάτι του.
– Η νεαρή σου ηλικία, μου αποκρίθηκε, και τα βάσανα που πέρασες δε σε εμποδίζουνε να αντικρίσεις σωστά τη ζωή. Ο πόλεμος ανοίγει βάραθρα στις ψυχές και στα έθνη. Εσείς οι Έλληνες είχατε στην αρχαία μυθολογία σας μια Κίρκη, που σαν άγγιζε τους ανθρώπους τους έκανε γουρούνια. Κίρκη είναι ο πόλεμος.

Quiz

In school

Σχετικά Άρθρα